Wordt je eigen coach! week 2

Waar wil je naar toe?

Deze week gaan we onze focus brengen naar wat we wel willen. Eigenlijk begint elke verandering met constateren wat je niet wilt of waar je last van hebt en vanaf wil.

Iets niet willen staat haaks op wat je wel wil. Door te weten wat je wil en waar je dus naar toe gaat werken, kan je ook de gepaste acties nemen. Anders wordt het zoiets als jarenlang ronddobberen op zee zonder ooit ergens aan land te gaan en zo je bestemming te behalen.

Een doel, je verlangen geeft dus richting aan je leven. Simpel gezegd, zonder doel geen plan.

Opdracht 1. Schrijfoefening

Je hebt in de vorige week een levensgebied gekozen waar je mee aan de slag wil. Deze week ga je beschrijven wat je juist wel wilt. waar verlang je naar? Waar droom je van? Wat zou je graag willen?
Noteer dit in je schrift. Je kan hiervoor de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat zou ik graag willen?
  • Als ik alle mogelijkheden zou hebben en middelen geen probleem waren, wat zou ik dan willen?
  • Welk gevoel zou het mij geven?
  • Wat zou het voor mij betekenen als ik dat kan realiseren?
  • Hoe ziet dat er dan uit? Hoe ziet een dag, een week een maand er uit?
  • Welke mensen heb ik dan om mij heen?
  • Waar bevind ik mij dan? hoe ziet de omgeving er uit?

Zie je waar ik naar toe wil? Probeer zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te beschrijven wat je zou willen en hoe dat eruit zal zien. Het gaat er niet om hoe je dit gaat realiseren en laat je ook vooral niet tegenhouden door beperkende gedachtes als dat kan toch niet, dat is niet realiseerbaar, hoe moet ik dat nou weer gaan doen.

De HOE vraag is nu niet belangrijk. Het is de WAT vraag die beantwoord mag worden.

Opdracht 2. Grondoefening

Vind je het lastig om goed te beschrijven hoe het zou voelen als je je verlangens waar kan maken? Maak dan gebruik van deze oefening.
Neem 3 a4tjes en schrijf op per blad het volgende: heden, over 1 jaar en over 5 jaar.

Leg deze op volgorde op de grond en ga vervolgens op blaadje voor blaadje staan. Voel wat er gebeurt.
Scan je lichaam. Wat voel je? Wat gebeurt er? Waar voel je wat en wat doet dat met je. Ervaar je spanning, kriebels, blijheid, vrijheid of juist angst. Alles is goed.

Je kan hier ook mee spelen. Stel je gaat eerst op heden staan. Voel goed hoe het nu voelt.
Vervolgens neem je je voor niks te doen en niets te ondernemen. Hoe voelt het dan als je op over 1 jaar gaat staan?
Ga weer terug naar heden. Neem je nu voor dat je alles gaat doen wat binnen jouw macht ligt om zo wel naar je verlangen te werken. Ga dan weer op over 1 jaar staan.
Hoe voelt dat nu?

Probeer en leer. Je lichaam vertelt je precies wat je wil weten. 😉

Opdracht 3. Visionboard maken

Om je verlangen extra kracht bij te zetten maken we een visionboard.
A. omdat het gewoon erg leuk is om te maken en mee bezig te zijn en B. omdat het zoveel meer doet dan alleen maar wat knip en plakwerk.

Hoe dit werkt en wat we gaan doen lees je in het werkboek.
Maak je visionboard en deel deze in de facebookgroep.

Aan het einde van week 2 heb je nu duidelijk voor ogen hoe je huidige situatie is en waar je naar toe wil werken. In de komende week gaan we kijken hoe we gaan zorgen dat je ook daadwerkelijk deze shift kan gaan maken. Let op, maandagavond 26 oktober om 20.30 uur staat de eerste online sessie gepland.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.