Een andere kijk op teamproblemen

Een andere kijk op teamproblemen

In mijn ervaring als manager kwam ik altijd in teams terecht waar van alles aan de hand was. Onderlinge conflicten, geroddel, irritaties en frustraties. Het zal jou als manager niet geheel onbekend zijn en wellicht deal je er mee, met de middelen die je tot je beschikking hebt. Echter de valkuil waar ik vaak managers in zie stappen is dat de actie tot een reactie leidt die nog meer narigheid of negativiteit oproept. Heel herkenbaar, want ook ik heb me in mijn beginnersjaren vaak boos gemaakt om wat medewerkers deden. Je reageert dan vanuit emotie en gaat daardoor voorbij aan wat echt ten grondslag ligt van de problemen die te zien zijn. Je ziet, concludeert, oordeelt en reageert. Terwijl als je net even verder leert kijken….

Systemisch werk

Toen ik mij meer ging verdiepen in groepsdynamica, waaronder systemisch werken, vond ik het een ware ontdekking toen ik merkte dat alles weer terug te voeren is naar 3 basisbehoeftes.

In het systemisch coachen leer je nl te kijken naar een groep, een team als een systeem. Elke systeem heeft eigen ongeschreven wetten en regels. En waar systemen kunnen verschillen door de reden van de verbinding, zoals werk, familie of vrienden, heeft elk systeem echter altijd dezelfde 3 basis behoeftes. Ik kan stellen dat als je team disfunctioneert er in 1 van die basisbehoeften iets niet goed zit.

Laat het me uitleggen.

De 3 behoeftes die elke systeem heeft, zijn:

  1. Behoefte aan veiligheid en voorspelbaarheid (ordening)

  2. Behoefte om erbij te horen (verbinding)

  3. Behoefte aan gelijkwaardigheid in geven en nemen (balans)

Dit zijn de fundamenten om een gezonde basis te creëren die prettig voelt en van waaruit je kan bouwen. Als de basis pas in orde is, kan je excelleren en samen een topteam (systeem) vormen waar je trots op kan zijn en goede resultaten kan behalen in een fijne werkomgeving. En dat is wat je uiteindelijk toch wil bereiken?!

Maar goed, misschien komt het nog niet helemaal bij je binnen dus laat het me verduidelijken.

Elk ongenoegen, irritaties, frustraties, conflicten en ongewenst gedrag is te herleiden naar 1 van deze 3 basisbehoeften. Laat het me verduidelijken met voorbeelden.

Geroddel
Neem de werknemer die continu loopt te roddelen en probeert om een plekje in het team te veroveren waardoor deze werknemer, meer macht en aandacht krijgt. Waarschijnlijk voelt hij/zij zich niet gezien en erkent binnen het team en probeert op deze manier toch gezien te worden. Zo wordt hij/zij niet voorzien in de 2de basisbehoefte. Ipv in te gaan op het roddelen, kan je je focus verleggen naar hoe zorg ik dat diegene het gevoel krijgt dat hij/zij erbij hoort en zich erkent en gezien voelt. Juist door een positieve benadering zal hier een beweging in komen.

Ontlopen van taken
Of neem de medewerker die altijd onder de routineklusjes (lees rotklusjes) probeert uit te komen. Hiermee wordt de 3de basisbehoefte onderuitgehaald. De collega’s irriteren zich eraan dat er een onjuiste balans is in de taakverdeling. En nu zou je kunnen zeggen dat ze onderling elkaar moeten kunnen aanspreken, echter, als er geen veilige omgeving is en de persoon in kwestie vrij dominant is, dan zal je het team moeten helpen. Met bv een duidelijke taakverdeling, toegewezen aan personen. Dit kan je laten rouleren. Als het team dan verder in ontwikkeling is kan je dit altijd weer wat meer loslaten en leren hoe elkaar aan te spreken.

Machtsstrijd
Er zijn altijd medewerkers die de leiding willen nemen. En alhoewel informele leiders nodig zijn, dienen deze ook geaccepteerd te worden door de groep. Als dat niet gebeurt zullen er nare machtsstrijden ontstaan wat je juist niet wil. Dit probleem kan je herleiden naar de 1ste behoefte. Een juiste ordening. Maak duidelijk wie de leider is en wat ieders rol is. Zorg voor structuur en ordening.

Elke keer als een team disfunctioneert kan je de problemen (lees signalen) terug brengen naar deze 3 basisbehoeften. Vraag jezelf bij een volgende signalering eens af, voelt de medewerker zich niet gewaardeerd, erkent, voelt hij/zij zich buitengesloten of is er disbalans in geven en nemen?

Probeer het eens en je zal zien dat het ineens duidelijk wordt waarom je dit probleem signaleert. Probeer dan eens in die basisbehoefte te gaan voorzien en geloof me, het zal veranderingen teweeg brengen die je niet verwacht. Ik begrijp dat dit even een andere denk en handelswijze van je vraagt, maar maakt dat het juist niet interessant om te proberen?

Heb je vragen of zou je graag meer willen weten?

Stuur me een bericht en ik sta je graag te woord.

Benieuwd wat ik voor jou kan doen?

Geef mij een seintje en ik neem contact met jou op om dit te bespreken.

Wil jij de nieuwste tips of blog in je mailbox ontvangen?

Schrijf je in voor mijn nieuwbrief en krijg de laatste tips en blogs in je mailbox.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.