Zeg JA tegen jezelf Dagboek

Aan de slag met het Zeg JA tegen jezelf dagboek

Al meer dan 26 jaar schrijf ik met regelmaat in mijn dagboek. Door te schrijven heb ik stap voor stap meer grip gekregen op mijn leven, heb ik mezelf leren kennen en sta ik inmiddels in verbinding met mezelf.

Het is altijd mijn methode geweest om innerlijk werk te doen en waar ik op terug kon vallen.  En juist omdat het mij al zoveel gebracht heeft en het zo toegankelijk en effectief is wil ik dit graag met je delen.

Ik heb speciaal voor jou het Zeg JA tegen jezelf dagboek ontwikkeld. Het is een simpele tool maar zeer effectief om bewustzijn te creëren en je verlangens waar te maken.

 

Waarom werken met het Zeg JA tegen jezelf dagboek?

Als jij op zoek bent naar meer rust in je hoofd en meer grip wenst op je gedrag, emotie en reactie, dan is dit dagboek echt iets voor jou.

Het helpt je bewust te worden, waarom je doet wat je doet en of dit bijdraagt aan een fijner leven of je juist blokkeert.

Veel van onze gedragingen worden nl. gestuurd vanuit ons onderbewustzijn. We reageren automatisch of we nou willen of niet. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de manier waarop we als kind hebben geleerd ons staande te houden in de “buitenwereld”.

Wil je iets veranderen dan zal je eerst bewust moeten zijn van wat het is dat je doet. Daarna kan je kijken waarom je dat doet om vervolgens een andere keuze te maken.

Met dit Zeg Ja tegen jezelf dagboek wil ik je ten eerste helpen Ja te zeggen tegen jezelf.
Door hiermee aan de slag te gaan zeg je tegen jezelf dat je het waard bent. Je vind jezelf belangrijk en bent het waard om tijd en energie in te steken. Alleen dat al kan een hele stap zijn. En vervolgens mag je alles waar je naar verlangt 1 voor 1 nader gaan bekijken. Onderzoeken wat het is waarom het wel of niet lukt. Wat je ervoor nodig hebt en hoe je jezelf in de juiste modus krijgt.

Dus vind jij ook dat je een beter leven waard bent? Begin meteen.

Stap 1. Kiezen van een thema

Het begint simpelweg met Ja zeggen tegen jezelf. Toestemming geven om het anders te willen, om te mogen veranderen en geen genoegen meer te nemen met dat wat is. Je bent zoveel meer waard en het begint allemaal met JA zeggen tegen jezelf.

Het dagboek begint dan ook met kiezen van een thema. Wat wil jij de komende 28 dagen gaan onderzoeken, observeren of in gang zetten. Dat kan van alles zijn. Als je veel ideeën hebt, schrijf ze op een lijstje, echter kies er maar 1 uit. Houd het echt bij 1 thema zodat je daar ook volledig je aandacht aan kan geven en het niet een overkill wordt.

Beantwoord de vragen:

Als voorbeeld neem ik het verlangen naar meer rust en tijd nemen voor mezelf. Het thema zou ik dan eenmalig voor de komende 28 dagen als volgt invullen:

Als ik JA zeg tegen mezelf dan kies ik voor:
Meer rust in mijn leven.

Daarvoor is het nodig dat ik:
Dat ik tijd vrij maak voor mezelf en niet overal ja op zeg.

En dat ga ik doen door:
In ieder geval dagelijks 10 minuten voor mezelf in te plannen om het dagboek in te vullen en ik hou 1 dag van het weekend vrij om in te plannen zoals ik dat wil ipv gevulde weekenden met allerlei afspraken.

Nu ik helder heb wat ik de komende 28 dagen wil bereiken ga ik verder met het dagboek.

 

Stap 2 Schrijven in het dagboek

Beantwoord de vragen of maak de zinnen af.

Door bewust JA te zeggen tegen mezelf kies ik ervoor vandaag ……… te doen.
beschrijf hier een concrete actie die je kan doen om je doel te behalen.

Naast de 10 minuten die ik nu al gebruik voor het dagboek , maak ik vanavond na het eten een kleine wandeling.

De gedachten die mij hierbij kunnen helpen zijn:

1 Het is okee om tijd voor mezelf te nemen
2 Ik vind het fijn om alleen te zijn.

Het is me (gisteren of vandaag) wel/niet gelukt om dit te doen, door

Het is me zeker gelukt om dit te doen. Ik heb gewoon medegedeeld aan het gezin dat ik even een wandeling wilde maken. Niemand maakte bezwaar en ik vond het fijn.

Of, het is me niet gelukt doordat we zo laat gingen eten dat het te donker was geworden om nog na het eten te gaan wandelen.

Hierdoor voel ik me:

Super lekker en dit wil ik vaker doen.

Of…..

Ik baalde want ik wilde echt gaan.

Wat mij opgevallen is:

Niets.

Of……

Ik zag al mijlenver aankomen dat we laat zouden eten. Ik had ook voor het eten kunnen wandelen maar dat wilde ik niet. Had ook in het donker kunnen gaan, alleen dan andere route. Dat wilde ik niet.

 

Nogmaals, alles is goed. Het is observeren wat er gebeurt. Niet om te oordelen. In je hoofd ga je waarschijnlijk te keer dat je niet bent gaan wandelen. Nu noteer je wat er gebeurde en plan je het nogmaals in om te kijken wat er gebeurt.

Handig om te weten hierbij is:

  1. Als iets 1 x gebeurt is het een gebeurtenis. Zoals nu niet gaan wandelen.
  2. Gebeurt het 2 keer dan wees alert. Wat is de reden dat je niet ging wandelen.
  3. Bij 3 keer dezelfde reactie is er een patroon. Je wil iets, maar iets in jou zegt het niet te doen. Je kan dan dit patroon verder onderzoeken.

Tenslotte

Alle begin is moeilijk en als je een nieuw ritueel in je leven wil brengen dan kan dat vooral in het begin voor weerstand zorgen. We hebben vaak weerstand bij dingen die eigenlijk het meest aandacht nodig hebben. Als je ja zegt tegen jezelf dan zeg je tegen je eigen systeem (hoofd, hart en lichaam) dat je iets wil gaan veranderen. Daar reageert het systeem altijd op. Laat het gewoon aan je voorbij gaan. Het is er, mag er zijn, maar laat je er niet van weerhouden om te starten. Als je een thema hebt gekozen, maak het dan ook af. Schrijf 28 dagen lang om te zien wat het je na 28 dagen opgeleverd heeft.

Veel succes!

En heb je nog vragen? Mail me !

Recente reacties

Eén reactie

  1. I delight in the info on your website. Many thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.