In 5 stappen je grenzen en verwachtingen helder

In 5 stappen je grenzen en verwachtingen helder.

Ben je ook zo moe?
Zo moe van het altijd maar aanpassen aan wat de buitenwereld van je wil.
Wat verwacht je familie, wat verwachten je vrienden en wat wordt er op je werk van jou verwacht? Maar ook je partner of kinderen, wat verwachten zij?

Als je toch aan alle verwachtingen moet voldoen ben je volgens mij bek af?
En wat verwacht jij? Waar liggen je grenzen?

Als je geen idee hebt op alle bovenstaande vragen dan heb je waarschijnlijk ook geen idee waarom je zo moe bent of waarom je elke keer zo druk bent en waarmee.

Dus wat gaan we doen……We gaan de vragen beantwoorden.
Verandering begint altijd met bewustwording. Dus eerst zullen we moeten gaan kijken wat wij denken dat er van ons verwacht wordt.

Stap 1

Zoek een rustig plekje op en kijk eens of je de volgende vragen kunt beantwoorden.
Schrijf alles op wat in je opkomt. Grote dingen maar ook de kleine dingen.
Vooral de kleine dingen. Dat zijn nou net de slurpers.

Wat verwacht mijn gezin van mij?

Partner
Kind 1
Kind 2
Etc.

Wat verwacht mijn familie van mij?

Ouders (misschien wel ouders apart)
Vader
Moeder
Broer/zus 1
Broer/zus 2
Etc.

Wat verwachten mijn vrienden van mij?

Vriend(in) 1
Vriend(in) 2
Vriend(in) 3
Clubje
Vriendengroep
Etc.

Wat wordt er op mijn werk verwacht?

Collega’s
Leidinggevende
Werkgever
Medewerkers
Etc.

Neem rustig de tijd en neem hier desnoods een paar dagen voor. Een aantal dingen kan je zo invullen. Een aantal dingen gaan ongemerkt. Als je het lastig vind leg dan eens een kladblok in je keuken of kamer en elke keer als je merkt dat je iets doet waar een verwachting aan zit dan noteer je deze.

Doel van de stap is dat je inzichtelijk krijgt wat jou “ ik moet” lijstje is.

Stap 2.

Als je nu kijkt naar stap 1. Naar alles wat je hebt ingevuld. Dan heb je waarschijnlijk ingevuld wat

Je DENKT dat er van je verwacht wordt. Kan je nu nog eens kijken naar de lijsten en invullen wat je denkt dat je echt moet doen en wat waarschijnlijk prettig is als je dat doet maar er geen man over boord is als je het niet doet. Het doel van deze stap is om te kijken wat er nu werkelijk van je verwacht wordt. Als je niet zeker bent vraag het na bij degene waarvan jij denkt dat hij/zij dit verwacht van jou.

Vb. Bij mij thuis wordt verwacht dat ik elke avond een warme maaltijd op tafel zet. Ik heb zelf ingevuld dat dat warm moet zijn, gezond, gevarieerd etc etc. Vooral ook dat ik het MOET maken. Bij navraag bleek dat niet het geval. Ja we moeten wat eten maar of je dat nu zelf bereid of een avondje soep met brood, of bij de slager een stamppot haalt en dit opwarmt…. Ik had dus duidelijk zelf de lat behoorlijk hoog gelegd. Die ligt inmiddels lager kan ik je zeggen. Nog steeds gevarieerd en gezond en soms makkelijk. Is net hoe ik het inplan en ik hoef het niet altijd te maken.

Stap 3

Als je nu kijkt naar de lijst na stap 2. Als het goed is heb je nu een lijst met dingen die van je verwacht worden waarvan jij denkt dat dit echt alles is wat je moet doen. Nu komt de vraag, welke dingen ben je bereid om ook te doen en welke dingen zou je liever als het kon niet meer willen doen? Streep door wat je niet meer zou willen doen. Hoe voelt de taak. Is het prettig of juist niet. Geeft het energie of slurpt het jouw energie op omdat het weer een moetje is. Een aantal dingen moeten gebeuren, vraag is dan of jij dit moet doen of dat je het kan uitbesteden

Vb. ik wilde niet meer 7 dagen in de week koken 🙂  Ik kook nu maximaal 5 x per week.

Stap 4

Je hebt na het doorlopen van stap 1, 2 en 3 een lijstje waarin staat wat er van je verwacht wordt en wat je ook bereid bent om te doen. Zou je nu bij elke persoon of groep kunnen noteren wat jij van hen verwacht?

Misschien verwacht je wel dat zij wat taken van jou overnemen of dat je minder van elkaar verwacht.

Stap 5

De laatste stap. Door al het gekras en bijschrijven zal het niet meer zo overzichtelijk zijn. Laten we weer orde aanbrengen.

Pak een nieuw vel papier en schrijf daar nu eens alles op wat is blijven staan. Als het goed is, is jouw lijst een stukje kleiner dan toen je startte met wat er van jou wordt verwacht. Hoe voelt dit voor jou?

En bekijk ook wat jij van anderen verwacht. Is het reëel? Of zijn er dingen die je ook mag laten gaan.

Als je alles terug gebracht hebt naar wat jij denkt dat het belangrijkste is, dan heb je daar je grenzenlijst liggen. Dit is wat jij bereid bent te doen en wat je daarvoor terug verwacht. Op deze manier heb je een raamwerk waarbinnen je dingen doet die jij ok vind. Alles en ik herhaal ALLES wat daarbuiten ligt hoeft je dus ook niet meer te doen en mag je dus ook niet meer verwachten van de anderen! Is dit wel het geval dan is het belangrijk dat je dit bespreekbaar maakt met de juiste persoon.

Vb. mijn kinderen verwachten dat ik alles opruim. Ze zijn echter op een leeftijd gekomen dat ik van hen mag verwachten dat ze meehelpen opruimen. Moeten ze dan stofzuigen? Nee daar zijn ze te jong voor, echter jas ophangen, schoenen wegzetten, speelgoed opruimen en na het eten je bord naar de keuken brengen kan prima. Als ik alleen al die afspraak met ze maak manage ik de verwachtingen in huis.

                                         

Ik wens je heel veel succes en plezier met het doorlopen van de verschillende stappen.

Neem rustig de tijd en herhaal eens in de zoveel tijd het hele stappenplan. Als je de oude bewaard zal je zien dat je groeit. Dat het makkelijker wordt.

Heb je nog vragen en of opmerkingen, laat het me weten! Wat gaat goed, waar heb je moeite mee. Kan je hulp gebruiken of is het juist helder en kan je weer stappen maken?

Ik ben zeer benieuwd! Succes

Benieuwd wat ik voor jou kan doen?

Geef mij een seintje en ik neem contact met jou op om dit te bespreken.

Nieuwbrief

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, acties en tips ontvangen?
Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang gratis 5 oefeningen om weer in verbinding te komen met jezelf.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.