Hoe hou je een burn out op afstand?

Hoe hou je een burn-out op afstand?

Relaxed werken, bestaat dat nog? De laatste jaren is de druk alleen maar toegenomen. Hetzelfde werk moet met minder uren worden gedaan of minder collega’s. En uit angst voor afwijzing of baanverlies hebben we ons allemaal aangepast. Niet voor niets is het percentage burn-out enorm gestegen. We gaan maar door en luisteren niet meer naar onze signalen en alarmbellen die we toch echt wel horen maar besluiten te negeren. Hoe uiten die signalen zich dan, zal je je afvragen. Wel, je kan merken dat je stressniveau toegenomen is als je:

  • Sneller geïrriteerd bent

  • Sneller vermoeid, of altijd moe zijn

  • Korter lontje hebt

  • Leeft op de tijd met een overvolle agenda

  • Dingen moet doen, ipv ze te willen doen

  • Je to do lijst eigenlijk elke dag toe neemt ipv afneemt

  • Je het gevoel hebt dat anderen jouw agenda bepalen

  • Je steeds meer jezelf moet dwingen dingen op te pakken.

Dit zijn signalen waarnaar je kan luisteren om te voorkomen dat je overspannen raakt. Luister vooral naar deze signalen en grijp in zodat je weer relaxed kan gaan werken. Bekijk op welke punten je ja hebt geantwoord want dat zijn je aandachtspunten.

Ga er mee aan de slag en kijk wat je voor jezelf al anders aan kan pakken. Zowel in je privé leven als op je werk. Acties die je meteen kan nemen en waar je invloed op hebt zijn:

  • Tijd voor jezelf inplannen
    Deze tijd is er om te ontspannen, te ontladen. In stilte te zijn of juist niet. In deze tijd heb jij het voor het zeggen en kan je doen waar jij blij van wordt.

  • Dingen gaan doen die je energie geven.
    Wat vind je leuk? Waar ga je zo in op dat je de tijd uit het oog verliest. Een oude hobby, sporten?

  • De baas worden over jouw tijd.
    Je hebt nu eenmaal maar 24 uur in een dag, net als iedereen. Ja daar zullen wat verplichte werkzaamheden of taken inzitten. Dan nog heb je heel veel uur die je echt in kan vullen zoals jij dat zou willen. Waar liggen jouw prioriteiten?

  • Je eigen planning maken en daarbij duidelijk grenzen aangeven.
    Om de baas over jouw tijd te worden zal je ook grenzen moeten aangeven. Het woordje NEE is dan een belangrijk toverwoord. Je mag het echt gebruiken! Er zal geen man overboord gaan als jij een keer NEE zegt.

  • Je angsten onder ogen zien en toch echt toegeven dat het anders mag.
    Alleen jij weet en voelt of het goed gaat of stiekem eigenlijk niet. Alleen jij kan bepalen wanneer het genoeg is. Wees eerlijk naar jezelf. Voor je het weet is jouw laatste lucifer opgebrand en wordt het een lange termijn traject om weer te herstellen. Been there, done that. Niet de mooiste tijd van mijn leven 😉

  • De verwachtingen onder de loep nemen en bijstellen naar realiteit.
    MOET jij echt alles doen? Wees eerlijk.

Allemaal manieren en tips om een burn out te voorkomen. Het vraagt wel lef en moed om dit te gaan bekijken en aan te pakken. En wil je dit? Op een of andere manier is het makkelijker door te gaan. Gewoon doorgaan. Dat kan je toch wel. Kom we leggen de lat gewoon een beetje hoger. Nee joh, we zetten gewoon een masker op. We gaan gewoon meer doen dan er werkelijk van ons verwacht wordt. Want he, knappe jongen die mij eronder krijgt. We laten iedereen zien hoe goed we zijn.

En als je dan toch ergens stiekem denkt, oeps, volgens mij geld dit voor mij. Ik voel dat het tussen mijn vingers door glipt en alleen lukt het me niet. Bel mij. Samen bekijken we de mogelijkheden.

Wil je meteen aan de slag? Lees dan een van mijn eerdere blogs zoals

In 5 stappen je grenzen en je verwachtingen helder.

Benieuwd wat ik voor jou kan doen?

Geef mij een seintje en ik neem contact met jou op om dit te bespreken.

Nieuwbrief

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, acties en tips ontvangen?
Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang gratis 5 oefeningen om weer in verbinding te komen met jezelf.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.